EKOPRACOWNIA
REALIZACJA KONKURSU OGŁOSZONEGO PRZEZ WFOŚiGW „NASZE EKOLOGICZNE PRACOWNIE” W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA ANTONIEGO GRABOWSKIEGO W NOWYM DWORZE
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Antoniego Grabowskiego w Nowym Dworze została tegorocznym laureatem konkursu z dziedziny Edukacji Ekologicznej „ Nasze Ekologiczne pracownie”, który pozwolił na realizację marzeń o utworzeniu pracowni w celu poprawy warunków nauczania nauk przyrodniczo-matematycznych.
Wniosek o dofinansowanie naszej pracowni został zarejestrowany pod Nr N2204289W.
Ekopracownia powstała dzięki dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Projekt swoim zakresem obejmował utworzenie ekopracowni poprzez zakup:
– pomocy dydaktycznych,
– sprzętu multimedialnego
– wyposażenia pracowni (ławki, krzesła, szafki, fototapeta),
– roślin doniczkowych.
Ogólny koszt utworzenia ekopracowni wyniósł 63200 zł, z czego 60000 zł stanowiło dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi, zaś pozostała kwota tj. 3200 zł to wsparcie Gminy Nowy Kawęczyn .
Z wkładu własnego w okresie wakacyjnym został wykonany remont pomieszczenia przeznaczonego na pracownię. Pracownia została pomalowana. Na podłodze położona została nowa wykładzina, a okna zostały wyposażone w rolety. Wymienione zostało oświetlenie – założono lampy energooszczędne. Naszym marzeniem było stworzyć pracownię na miarę XXI wieku, wyposażoną w nowoczesny sprzęt i różnorodne środki dydaktyczne, aby proces lekcyjny był ciekawszy i zwiększyła się aktywność uczniów stanowiąca niezbędny warunek gwarantujący pełne poznanie wiedzy, zrozumienie i przyswojenie jej oraz umiejętne wykorzystanie w życiu codziennym.
Nowoczesna ekopracownia wyposażona w nowe meble, sprzęt multimedialny, komputerowy oraz w różnorodne pomoce dydaktyczne umożliwi uczniom w małej wiejskiej szkole lepsze zrozumienie świata przyrody, biologii, geografii, fizyki czy tez chemii, a także pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych. Przyczyni się do kształtowania wśród uczniów świadomości ekologicznej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne i uaktywni młodzież do podejmowania działań proekologicznych oraz pozwoli na organizację ciekawych zajęć w grupach.
Rozmieszczenie, wysokość i zróżnicowanie wielkości stolików daje możliwość różnorodnych kombinacji zespołowej pracy uczniów. Pracownia ma charakter laboratoryjno-ekologiczny. Uczniowie pracować w niej będą metodą projektów, badań i doświadczeń nie tylko na zajęciach lekcyjnych, ale również na zajęciach z koła biologicznego i chemicznego. Pracownia została wyposażona w 22 jednoosobowe ławki a do nich dobrano 22 krzesełka uczniowskie o różnych wysokościach, by docelowo łączyć je w wygodne grupy blatów roboczych. W sali zostało również zamontowane nowe biurko, którym jest mobilny stół demonstracyjny. Rozwiązanie takie urozmaici prowadzone zajęcia. Nauczyciel z każdego miejsca w klasie będzie mógł przeprowadzać doświadczenia i prezentować je uczniom. Na nim znajduje się również komputer połączony z monitorem interaktywnym. Tuż obok mobilnego stołu demonstracyjnego umieszczono niską szafkę , która posłuży do przechowywania pomocy dydaktycznych, książek i atlasów przez nauczyciela. Naprzeciwko ławek zamontowaliśmy monitor interaktywny. Obok ekranu umieściliśmy nową suchościeralną tablicę. Przy wejściu została umieszczona mobilna umywalka, która jest niezbędna do przeprowadzania doświadczeń. W klasie znajdują się kosze na segregację śmieci. Nad nimi umieszczona została fototapeta przedstawiającą naszą perłę krajobrazową – rzekę Rawkę. Stojak na mapy umieszony został pomiędzy oknami. Na tylnej ścianie klasy, jako element dydaktyczny, umożliwiający poznanie planet Układu Słonecznego, umieszczono fototapetę przedstawiającą planety.
W rogu pracowni, na tle fototapety, przy oknie, wygospodarowano miejsce na urządzenie dydaktycznego żywego ogródka kwiatowego. Nowe kwiaty doniczkowe podniosły walory estetyczne samej pracowni, jak i pozwoliły uczniom na poznanie i obserwację rozwoju roślin przez cały rok.
Tworząc listę i kosztorys planowanych pomocy dydaktycznych, nauczyciele stworzyli ramowy plan działań i zajęć, które będą odbywać się w naszej pracowni laboratoryjno-ekologicznej. Zakupiony dzięki wsparciu WFOŚiGW w Łodzi sprzęt i pomoce dydaktyczne znacząco wzbogaciły szkolne zasoby edukacyjne. Pojawiły się mikroskopy, zestaw do budowy modeli cząstek chemicznych, pojazd solarny, zestawy do oznaczania twardości ogólnej i węglanowej wody, szkiełek podstawowych i nakrywkowych, model DNA, mózg w 9 częściach oraz gotowe zestawy preparatów. Ponadto zakupiono kamerkę mikroskopową,
Nie zabrakło również pomocy dydaktycznych służących obserwacji i związanych z nauką geografii: model wulkanu czy pofałdowania terenu i jego zmian geomorfologicznych, model poziomic i warstwic, podręczny zestaw do badania wody, gleby i powietrza, a także zestaw skał i minerałów. Uzupełnieniem zakupów związanych z pomocami dydaktycznymi są globusy: indukcyjny i konturowy. Zakupiono także wagę szalkową z odważnikami, okulary ochronne, metalowy chwytak do probówek i palnik spirytusowy.
Na liście zakupów znalazły się również pomoce do nauczania takich przedmiotów jak chemia i fizyka: modele ropy i jej pochodnych, metalu i jego stopów, kulki Newtona, zestaw do prezentacji Prawa Archimedesa, dysk Newtona oraz zestaw do budowy modeli cząstek chemicznych, magnesy, dynamometry, pałeczki elektrostatyczne, a także zestaw do prezentacji pola magnetycznego i prosty silnik prądu stałego.
Utworzenie nowoczesnej Eko – pracowni pozwoli naszym uczniom na głębsze i pełniejsze poznawanie tajemnic przyrody i otaczającego nas świata. Zakupiony sprzęt multimedialny pozwala na prowadzenie zajęć w dynamicznym tempie, poszerza horyzonty poznawcze uczniów, uczy właściwego i selektywnego wykorzystania internetowych źródeł informacji.
Mamy nadzieję, że tak wyposażona pracownia będzie sprzyjać samodzielnemu i kreatywnemu rozwojowi uczniów i nauczycieli.
ASPEKT SPOŁECZNY PLANOWANEGO DO REALIZACJI PROJEKTU
Najważniejszy w realizacji projektu jest aspekt ekologiczny, zwróceniu uwagi na stan środowiska, jego degradację i nieracjonalne korzystanie z dobrodziejstw jakie daje nam Ziemia. Należy wszelkimi sposobami prowadzić edukacje ekologiczna wśród uczniów, ale również wśród rodziców, ponieważ wiele zachowań wynosi się z domu. Realizowany projekt będzie skierowany zarówno do uczniów, jak i ich rodzin. Poza efektem ekologicznym, który jest głównym zamierzeniem programu, występuje kilka bardzo ważnych aspektów społecznych. Uczniowie z wiejskiej szkoły, bardzo rzadko wyjeżdżają z rodzinami na wycieczki. Głównym sposobem spędzania przez nie wolnych od nauki dni to pomoc rodzicom w pracach gospodarskich w miejscu zamieszkania. Styl życia większości rodzin z których pochodzą nasi uczniowie zdecydowanie odbiega od standardów życia ogółu społeczeństwa. Duży procent dzieci w naszej szkole pochodzi z rodzin ubogich, niewydolnych wychowawczo, a także z orzeczeniami o niepełnosprawności, korzystających ze świadczeń GOPS. Poza tym uczniowie będą mieli możliwość poznania innych sposobów spędzania czasu wolnego – koła zainteresowań. W przyszłości być możne zaowocuje u uczniów prawidłowymi postawami. Zdobyta wiedza pomoże im stać się cząstką tej pięknej przyrody. Nauczą się ją kochać poprzez poznanie ciekawostek z dziedziny przyrody i ekologii.
Serdecznie dziękujemy Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi oraz Gminie Nowy Kawęczyn za otrzymane wsparcie.
Dyrektor, Grono Pedagogiczne oraz Uczniowie
Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Antoniego Grabowskiego w Nowym Dworze
Poniżej przedstawiamy informacje dotyczące elementów wyposażenia Ekologicznej pracowni.
ELEMENTY WYPOSAŻENIA PRACOWNI ( w tym: koszty zakupu, montażu i dostawy).
SUMA: 22030,00zł
ZAKUP ROŚLIN DONICZKOWYCH
SUMA: 400,00 zł
POMOCE DYDAKTYCZNE SŁUŻĄCE DO REALIZACJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO:
SUMA: 21670,00 zł
SPRZĘT AUDIOWIZUALNY, KOMPUTEROWY, NAGŁAŚNIAJĄCY, TABLICE MULTIMEDIALNE
SUMA: 15900,00zł
ZAKRES PRAC REMONTOWYCH
SUMA: 3200,00zł
W roku szkolnym 2022/2023 Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Antoniego Grabowskiego w Nowym Dworze wzięła udział w kolejnej edycji konkursu na dotację z dziedziny Edukacja Ekologiczna pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” – edycja 2022 zorganizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Otrzymaliśmy dotację w wysokości 60 000,00 zł (całkowity koszt zadania
63 200,00 zł), które wykorzystane zostało na realizację zadania: „Utworzenie ekopracowni w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Antoniego Grabowskiego w Nowym Dworze”
W ramach zadania nasza szkoła wzbogaciła się o:
– wyposażenie pracowni (stół demonstracyjny mobilny, umywalkę mobilną,
ławki, krzesła, krzesło obrotowe, szafy, rolety, stojak na mapy
kwietnik stojący, fototapeta, tablica suchościeralna ): 22 030 zł
– sprzęt audiowizualny, komputerowy, nagłaśniający, tablice multimedialne
( monitor interaktywny 65”, laptop z oprogramowaniem): 15 900,00 zł
– pomoce dydaktyczne służące do realizacji programu edukacyjnego: 21670,00 zł
– zakup roślin doniczkowych: 400,00 zł
– wykonane zostały prace remontowe w klasie
Planowany do uzyskania efekt ekologiczny:
– wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej jak i wykształcenie postaw proekologicznych oraz indywidualnej odpowiedzialności za środowisko u osób biorących udział w zadaniu
www.zainwestujwekologie.pl
[envira-gallery id=”7584″]